Mahtavat meemit

Meillä on koulun seinillä tehty vaikuttamistyötä viimeaikoina ihan urakalla. Ikiaikaisten ryhmätöiden (kartonki, otsikko tussilla. liian paljon liian pientä tekstiä, ehkä yksi piirros- ne näyttävät edelleen ihan samoilta kuin kultaisella 80-luvulla) rinnalle on ilmestynyt oivaltavia ja hauskoja meemejä monesta eri oppiaineesta. 

Tässä kolme esimerkkiä meemistä. Yksi on kuudesluokkalaisen neroneimaus, yksi kasiluokkalaisen mielipide ja yhden lainasin Ilmastoterveisiä Etelästä- sivulta. Se on aikuisten tekemä. Mikähän on kenenkin? 

Meemit ovat mahtava tapa saada ääntä kuuluviin ja asenteita muuttumaan. Kansalaisvaikuttamista parhaimmillaan. Tekeminen on oppilaiden mielestä hauskaa, helppoa ja mukavaa. Minusta on tullut varsinainen meemi-fani.

Tekeminen sinänsä on jo oppimista. Meemiä voi käyttää vaikka luetun ymmärtämisen testinä tai jonkun käsitellyn asian tiivistelmänä. Netistä löytyy monta vaihtoehtoa "meme generator"- hakusanalla. Jo kuudesluokkalaiset tajuavat parissa sekunnissa miten homma toimii ihan ilman opettajan apua. Meemin tekeminen sujuu puhelimella, padilla tai millä tahansa muulla vastaavalla laitteella.

Miten saada meemistä entistä enemmän irti?

Jakoon! 

Meemin on yleensä tarkoitus levitä somessa. Some-elämän ja koulun yhdistäminen ei ole aivan yksinkertaista. En ole koskaan pyytänyt oppilaita jakamaan koulutöitään omilla kanavillaan. Jakaa ken jakaa, mutta minusta on tärkeää antaa kunkin huolehtia itse omasta somestaan. Se on mielettömän tärkeä osa nuoren ihmisen elämää. 
Meemejä voi toki jakaa koulun omilla kanavilla. Meillä on esimerkiksi facessa sivu. Siellä ei paljon oppilaita näy, seuraajat ovat lähinnä nykyisten oppilaiden vanhempia ja entisiä oppilaita.

Oppilaiden tekemien meemien kohdeyleisö on lähes automaattisesti oman ikäluokan ihmiset. Jos aiheena on ollut jokin yhteiskunnallinen ilmiö tai ongelma ovat ne myös kantaaottavia. Meemien printtaaminen ja laittaminen koulun seinille kannattaa varmasti. Yhtäkkiä koulusta onkin tullut kansalaisvaikuttamisen kehto.

Vertaisarviointia 

Olen aikuinen. En aina tajua. Varsinkin meemeissä käy varsin helposti niin, että oppilaat käkättavat ihan käppyrässä jollekin, josta en ymmärrä yhtään mitään. Niin kuuluu ollakin. Nämä meemit ovat nuorten tekemiä nuorille, miksei siis annettaisi nuorten määrittää mikä toimii ja mikä ei? Kannattaa kuitenkin pyytää sanoittamaan. "Tää on just kova" ei ehkä kerro kovin paljoa, mutta muutamalla lisäkysymksellä voidaan päästä asian ytimeen. 

Runsaudenpula

Meemejä tulee helposti liikaakin. Jotkut keksivät niitä liukuhihnalla jopa kymmeniä. Jotkut taas eivät meinaa keksiä mitään. Väistämättä osa töistä on ihan surkeita eivätkä osu asiaan tai edes sen viereen. Mutta joukossa on aina myös mestarioivalluksia ja osumatarkkuus on varmasti parmpi kuin "Tee kantaaottava juliste tupakan vaaroista"- tyyppisissä tehtävissä. Kannattaa tutkia meemejä ja valita yhdessä ne, jotka osuvat parhaiten maaliin. 

Ihanimmat hymyt

Nuorista hirveän suuri prosentti on sitä mieltä, että he eivät voi vaikuttaa maailmaan. Sillä, mitä he tekevät ei ole mitään väliä, miksi siis edes yrittää?
Jos jotenkin jollakin tavalla on mahdollista näyttää konkreettisesti miten heidän tekemisensä vaikuttavat toisiin, kannattaa se ehdottomasti tehdä. Esimerkiksi sisävalvonnassa voi hyvin yrittää salakuunnella miten meemejä kommentoidaan. Tai jos oikein on aikaa ja energiaa, voisi vaikka jututtaa jonkun kielen opettajaa. Voisivatko toisten tekemät meemit toimia jonkun tehtävän pohjana? Ehkä kuviksessakin voisi olla joku pikatehtävä.
Meemin merkitys tekijälleen moninkertaistuu, jos joku on ihan todistettavasti saanut sitä katsoessaan jonkinlaisen oivalluksen tai ajatuksen. Ei välttämättä edes haittaa, vaikka olisi jotain ihan muuta kuin mitä tekijä on tarkoittanut. Voi riittää jo se, että joku pysähtyi katsomaan tai naurahti.

Siinäpä suuri-pieni tavoite, joka onnistuessaan aiheuttaa oppilaan kasvoille sen ihanimman hymyn. Joku huomasi sen mitä minä tein- ja se vaikutti maailmaan.


PS Törmäsin juuri tänään facessa Ilmastomeemit- ryhmään. Hyviä juttuja! 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rehtorin ja Adan mielipidekirjoitus

Sademetsään samantien