Peruskoulun lehtori vm 2022

 Huhhei on kulunut kaksi vuotta viimeisestä postauksesta! Onneksi olen lopettanut itseruoskinnan. Josko se tästä taas lähtisi, tai sitten ei. 

Tätä kysellään paljon; millä ajalla ja resurssilla työtäsi teet? Kirjasin itselleni näkyviin omaa työnkuvaa ja tässä se on teillekin. 


PERUSKOULUN LEHTORIN TYÖPALETTI, yksi esimerkki: 


Alkusanat: meidän koulussa on upea rehtori, joka ajattelee kirkkaasti ja tekee pelottomia arvovalintoja. Olemme keskustelleet yhdessä paljon ja puskeneet kumpikin tahoillamme samaan suuntaan. Asiat eivät ole tapahtuneet  nopeasti tai ihan tuosta vaan. Olen kehitellyt, keskustellut, pähkäillyt ja venyttänyt omaa osaamistani melkolailla. Opettajakunta ja koko koulu on sellainen kuin on, koska töitä on tehty jo vuosia yhdessä rehtorin kanssa, sinnikkäästi ja välillä aivan täysin turhautuen ja lähes loppuun palaen. Tämäkään tilanne ei ole täydellinen, mutta ehdottomasti ja oleellisesti parempi kuin ennen. Ymmärrän olevani todella etuoikeutettu. 

Tätä tekstiä ja “mallia” saa näyttää kaikille mahdollisille ihmisille, mikäli kokee siitä olevan apua ja tukea.

Olisi hienoa kuulla minkälaisia ratkaisuja muissa kouluissa on tehty! Vai onko? 


TYÖT 2022-2023 (ku-lehtori ja ympäristökasvattaja)


Ihan tavallisia opetustunteja kuvista mulla on keskimäärin 12 viikossa eli noin puolet entisestä (24-26vvt). Niissäkin pystyy katsomaan maailmaa oppilaiden kanssa, mutta näiden kohdalla lukee selvästi  “kuvis”. Suuri osa kuvistunneistakin on valinnaisia, joissa OPS antaa enemmän vapauksia kuin ihan kuutos-seiskaluokkalaisten perustunneilla. 


ET-tunteja on kaksi. Yksi yseille ja yksi kuutosille. Kummassakin on ohjaavana tietenkin aineen oma OPS, mutta sen aiheista ison osan voi opettaa hyvin ilmastokasvatuksen keinoin. 


Ilmastokasvatukseen (sisältäen ympäristö- globaali-, tunne- ja toimijuuskasvatusta jne) olen kehitellyt kursseja melkein joka palkkiin ja ylikin. Keksisin miljoona lisääkin, mutta minulla voi olla vain yksi kurssi kerrallaan yhdessä palkissa. Tänä vuonna minulla on ILPO- ilmastopainotteisen perusopetuksen tunteja ja Maailmanparannuskahvila ysiluokkalaisille, Vapaa kuvis (keskustelua ja taiteilua) kaseille ja Sademetsäkurssi kuutosille. Yhteensä näitä valinnaisia on 8 tuntia viikossa. 


Lukkarituntien lisäksi saan palkkaa yhteensä 3,5 vuosiviikkotuntia “muista hommista”. Kolme ja puoli tuntia voi kuulostaa vähältä, mutta opettajalle se on paljon, Yksi tunti on oikeastaan puolitoista ja sellainenkin ihme kuin opetukseton päivä mahdollistuu lukkariin, Voin jäädä kotiin tai mennä mökille, työskennellä missä haluan tai järjestellä palavereja ja tapaamisia huomattavasti helpommin. 

Rehtorin kanssa on sovittu, että tällä resurssilla


  • kehitän ja toteutan Lisää läsnäoloa- välkkätoimintaa

  • ylläpidän www.korsovalittaa.fi- sivua

  • kehitän ja toteutan toimijuutta koulussamme

  • kehitän uusia valinnaisia yhdessä muiden kanssa tai itsekseni. Osaa näistä ideoimistani kursseista vetää jo joku muu, sillä omaan lukkariin ei mahdu (esim “Ei mitään lisää kurssi”).

  • vien radikaalia toivoa ja planetaarista sivistystä eteenpäin kouluttamalla omaa väkeä YS-ajalla

  • pidän yhteyttä myös meidän huikeaan keittiöön, jossa testaillaan ilmastoystävällisiä ruokia

  • toimin resurssiopettajana ja työparina, jos muiden opettajien tunnilla lähtee tapahtumaan jotakin toimijuuteen viittaavaa

  • kannustan ja autan opettajia löytämään oman tapansa toimia osana ilmastokriisiä ratkovaa porukkaa, jos he apua kaipaavat

  • pidän yhteyksiä koulun ulkopuolelle järjestöihin, yliopistoon, naapurikouluun ja muihin toimijoihin

  • keskustelen oppilaiden kanssa vaikeista asioista tarpeen mukaan ja oman roolin muistaen (en ole kuraattori enkä psykologi, mutta jutella voi monella tapaa)

  • käyn rehtorin kanssa ihania keskusteluita koulun voimasta ilmastotoimijana


Palkkapussia kartuttaa vielä: Vantaan kaupungin tutor-toiminta laajeni tänä vuonna. Pääsin Kestävän tulevaisuuden tutoriksi. SIitäkin saa palkkaa 250e/kk ja aikaa on laskettu kuluvaksi 120min/viikko. LIsäksi pääsee kaupungin kustannuksella vaikuttamaan, suunnittelemaan, kouluttautumaan ja tapaamaan mahtavia tyyppejä. 


ILPO-viikkoja on vuodessa kolme tai enemmän. Niihin saan sijaisen ja vetäytymispäiviä suunnittelemiseen, jos siltä tuntuu. En tee niitä oman työn lisäksi vaan osana sitä.


Hackathon on tätä kirjoittaessa vähän mysteeri, sillä kukaan ei tiedä juuri nyt onko siitä tulossa osa vantaalaista kouluvuotta (toiveet korkealla edelleen!) vai jatkammeko lähinnä omin voimin. Kävi miten kävi, olen vakuuttunut siitä että enää ei tarvitse tehdä satoja tunteja ilman palkkaa. Kyllä se jotenkin hoituu työajalla. 


ILPO-leiri vaatii paljon valmisteluja. Jos työaika rupeaa loppumaan, voin ottaa vetäytymispäivän ja siihen mukaan kollegan.


Jos ja kun joku taho kutsuu ilman erillistä palkkiota kertomaan koulumme toiminnasta tai ajatuksistani ilmastokasvattajana saan itse päättää mihin osallistun palkallisella työajalla ja mihin en. Koulun budjetti venyy sijaisiin hyvin rajallisesti, mutta kuitenkin.


Jos ja kun joku taho pyytää palkkiolla kouluttamaan tai kertomaan koulun toiminnasta saan ottaa palkattoman vapaan ja pyytää sijaisen ilman sen kummempaa neuvottelua. Toki oma ammattiylpeys jarruttaa- jos mahtikollega Saaralle ei sovi sijaistaminen katson oleellisemmaksi olla omassa koulussa omia oppilaita varten lähes aina. 


Jos ja kun joku oppilaiden kanssa tehtävä projekti lähtee laukalle ja tarvitaan lisäaikaa, saan perustaa aiheen ympärille esimerkiksi kerhon kesken vuotta ja nostaa sitten kerhopalkkaa


Jos ja kun joku haluaa tulla kylään meille voin ottaa sijaisen tai mahduttaa muutoin omaan aikatauluun vierailun. 


Jos ja kun eri koulujen aktiivioppilaat haluavat nähdä toisiaan, sumplataan sekin. Kuten myös talkoot, tempaukset ja retket


Kaikki sumplaantuu ja suunta on ehdottoman oikea. Opettamisesta saa palkkaa, ajattelemisesta saa palkkaa, ilmastotyöstä saa palkkaa. Lisäksi teen vapaaehtoistyönä monenmoista silloin, kun siihen on aikaa ja energiaa. 


Kun vielä lisäksi koulun rakenteessa on: pienemmät ryhmät Radikaalin toivon kursseilla, YS-aikaa planetaarisivistykselle, kannustusta kouluttautumiselle ja uusien ideoiden kokeilemiselle, planetaarnen isivistys ja toimijuus jo työhaastattelussa ja rekryssä mukana ja kaiken päälle avoin, ymmärtävä, työtaakkaa rajaava ilmapiiri, ymmärrän olevani todella etuoikeutettu. 

Valmista ei toki ole ja sinnikäs taistelu jatkuu- huomattavasti kevyemmin kantamuksin kuin ennen. 


Tässä vielä rehtori- Sallan terveiset kaikille: 


“Rehtori lukee opetussuunnitelmaa kokonaisuutena ja toteaa, että kaikki siinä mainitut asiat ovat osa koulun lakisääteistä ja palkkaan oikeuttavaa toimintaa, vaikka OVTES onkin aineisiin sidottu ja ajasta jäänyt asiakirja. OVTES ei tunne korvausta monialaisista kokonaisuuksista eikä laaja-alaisesta osaamisesta, silti OPS edellyttää niitä. Miksi emme siis ajattelisi, että sijoitamme OPS-edellytykset OVTES:n tunnistamiin aineisiin ja vuosiviikkotunteihin? Tällöin korjaamme johtamisella sen, mikä pitäisi olla olemassa jo valmiiksi meille määritetyissä normeissa. Johtamisessa taitaa olla kyse juuri siitä, että muotoilemme reunaehdot tarpeita vastaaviksi.”


JOS HALUAT TIETÄÄ MITEN TÄMÄ ON KÄYTÄNNÖSSÄ JA BUDJETISSA PYSYEN MAHDOLLISTA, ota yhteys (tai pyydä pomoa ottamaan) salla.kilpinen@vantaa.fi. Minun pomo. Huikea ilmastotoimija rehtorin paikalla.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mahtavat meemit

Rehtorin ja Adan mielipidekirjoitus

Sademetsään samantien