Aikuisten ilmasto-Wilma, ilmainen idea, ole hyvä!


Suunnittelimme ysien kanssa aikuisten ilmasto-wilman. Perustana on kaikille koululaisille ja kaikkien koululaisten vanhemmille ja huoltajille umpituttu tapa kertoa miten sujuu; värikoodeja pötkössä. Minkälaisia ilmasto-wilma merkintöjä saisi kansanedustajaehdokas, tubettaja, rehtori tai energiayhtiön pääjehu?
Harmittaa, kun emme millään ehdi oppilaiden kanssa toteuttamaan kaikkia loistavia ideoita. Kirjoitan tänne, tuntuu menevän vähemmän hukkaan. Jos vaikka joku muu inspiroituisi tekemään jotain asian eteen.

Ilmasto-wilmaan liittyy arviointikeskustelu, jossa pöydän toisella puolella istuu ysiluokkalainen/nuori ja toisella aikuinen. Ajattelimme tämän vaalien alle, joten ehdokkaat olisivat olleet mainio kohderyhmä. Käy muutkin, erilaiset päättäjät ja julkimot. Jos oikein hyvin kävisi, istuisi aikuisen vieressä myös aikuisen äiti tai muu vanhempi.

Siinä sitä sitten laitettaisiin yhdessä ilmasto-wilmamerkinnät kuntoon. Värikoodeissa olisi vaihtoehtoja hyviksille ja ei -niin- hyviksille tasapuolisesti. Nuori saisi päättää, mutta aikuinen voisi toki yrittää perustella ja kinuta parempaa merkintää. Merkintöjen perusteet käytäisiin läpi. Todistusaineistoa esitettäisiin. Armoa ei annettaisi, sillä kyllä se, joka wilmaa napsuttelee, tietää. Yleensä ope, tänään nuori.
Olisi mahtavaa nähdä imestyisikö tuttu merkintäshoppailu mukaan kuvaan.  Siis kyllä mä mun mielestä ansaitsen paremman merkinnän, koska..... Älä laita huonoo merkintää, mä lupaan et...... Vai päätyisikö keskustelu ehkäpä siihen, että aikuinen pyörittelee kädet puuskassa silmiään ja kokee vääryyttä nuoren kertoessa rauhallisesti, että sitä saa mitä tilaa ja aina voi yrittää parantaa. Se on kuule sinusta ihan itsestäsi kiinni! Ei me täällä huvikseen niitä huonoja merkintöjä laiteta. 


 Tekstit ylähäältä alas: Osoittaa kiinnostusta tulevia sukupolvia kohtaan, rakentavaa työtä paremman tulevaisuuden puolesta, yrittää parhaansa, välttelee vastuuta, syyttää muita, piiloutuu Trumpin ja Kiinan selän taa, ei ehdi, ei kykene yhteistyöhön, itsekäs käytös, jättää tän paskan meidän ratkaistavaksi.

Viimeaikaisten tapahtumien valossa lisäisin värikoodeihin vielä ainakin: leikkii asiantuntijaa vaikkei sitä ole ja käskee nuoria istuttamaan puita. Mitä sinä laittaisit?

Värikoodimerkintöjen lisäksi käytäisiin tietenkin läpi peruskysymykset, kuten

- Miten sulla on nyt mennyt?
- Pelottaako sinua jokin, esimerksiksi nuoret?
- Onko sulla kavereita? Onko joku kiusannut tai ollut ilkeä?
- Miten olet omasta mielestäsi onnistunut tavoitteenasettelussa? Oletko päässyt omiin tavoitteisiisi?
- Missä asioissa voisit vielä parantaa?
- Minkälaiset asiat auttavat sinua oppimaan? Tarvitsetko tukiopetusta?
- Pitäisiköhän istumapaikkaa vaihtaa?
- Minkälaisia tavoitteita sinulla on tälle keväälle? Ole rehellinen nyt!
- Mitäs äiti on mieltä? Oletteko te kotona jutelleet näistä ilmastoasioista?
- MInkälaisia suunnitelmia sulla on tulevaisuuden suhteen? Mikä susta tulee isona eli vaikka kymmenen vuoden kuluttua?

Arviointikeskusteluista saisi loistavaa viihdettä. Tällainen keskustelu voisi kiinnostaa nuoria huomattavasti puheenjohtajatenttejä enemmän. Laitetaan Wilma laulamaan ja tulokset julkisiksi!

Jos oikein innostuisi, voisi kehitellä itsearviointi-ilmastowilman kaikelle kansalle. Saisi ihan itse käydä laittamassa päivän päätteeksi keltaista ja vihreää (ja ehkä harvoin jotain muutakin...) näkyviin ja samalla ihailla muiden saavutuksia.

Jos joku innostuu muttei tunne nuorisoa, lupaan etsiä hyvät tyypit tekemään! "Saanks mä roastaa tyyliin Räsäsen??" kysyi oppilas innosta silmät selällään. Jos ei pygee ei jagee, niin jääköön sitten idean tasolle. Oli hirmu hauskaa jo pelkkä visiointi.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mahtavat meemit

Rehtorin ja Adan mielipidekirjoitus

Sademetsään samantien